Tuesday, October 9, 2012

PULUT PAGI

Assalamualaikum buat semua harap2 semuanya sihat sejahtera lah hendaknya. Hurmmm nampaknya asyik bersawang je laman sesawang embunrosaliza ni, semakin digin  pulak untuk meletakkan N3. Harap2 lepas ni akan merajinkan diri untuk berblog seperti dulu dengan semangat waja heheh. Terima kasih buat semua yang masih lagi sudi berkunjung ke EmbunKasehRosaliza, jadi semagat tu ada lagi bila tgk ramai juga visitor walaupun n3 tiada. 

Pulut pagi yg sangat sinonim dengan rakyat jelata klate, kalo pagi2 mesti ada je org jual pulut ni di kedai2 nasi berlauk atau nasi kerabu. Setiap kali balik kampung akk mesti nak beli dan nak makan pulut pagi ni, yg bestnya bila cicah dengan kelapa yg masin2 sikit..hurmmm nikmatnya



RESIPI PULUT PAGI 
resipi: http://embunrosaliza.blogspot.com 
Bahan- bahan


1 kilo beras pulut - direndam 3 jam
4 keping nisan 
2 helai daun pandan
11/2 cawan air
Kelapa parut + garam


Cara - Cara
1. Didihkan air dalam periuk kukus, kemudian kukus pulut sehingga masak.
2. Angkat pulut, masukkan kedalam bekas atau besen.
3. Kacau pulut tadi bersama nisan cair sehingga rata.
4. Kukus semula pulut , supaya nisan tu meresap atau mesra dengan pulut. Dalam 10 minit. 


Untuk Nisan Cair 
~ Masak nisan bersama daun pandan dengan 11/2 cawan air hingga menjadi 1 cawan. 



Kali ini ini akk masak setengah kilo je, untuk menghabiskan beras pulut pemberian bonda
Amani pun sama suka makan pulut, seronok bila semua anak beranak suka makan pulut, buat mesti habis punya.

8 comments:

Kat umah ni pun suka pulut gak kak..terutama kalo wat cicah2 kari tu kan,mmg laku bnr..hehe..sesekali layan pulut manis gini best jugak kn..
 
akak rajin2 laa update blog eh..baru nak kmbali blogging ni kak..baru nk tarik jari jemari suh rancak naip semula..hehe..lum tertaip jugak nmpk gaya nih.cer akak tolong tarik dr sana.haha
 
isshhh...bengong tenet nie...
byk kali buka baru dapat ngomen....kikikikiki

klu kat rumah mas...
mas ngan daniel jerk yg minat pulut....
tapi tetap masak juga walaupun sikit..
puas kan masak sendiri..he3
 
Haa kak..kat sini mmg banyak pulut.. Macam2 versi cara makannya kan. Masa naz first time makan pulut + ikan rebus yg digoreng + kelapa kat umah mak sedara inlaw, terus jatuh hati.. sedap betul. Makan lak time hujan2 dan sejuk2 udara masa tu..hihihii..jakun jap hhahahaa..
 
akak ni kan dok ingat sapa lah syaza liza dlm FB tuh...rupa2nya rose kaaa...aiseymen..hihi
akak kan akan tambah ikan kering atau ikan goreng kalau akak mkn pult gini biarpun pulut tu manis..klau tak de..ayam goreng pun bole lah!!dapnyeer!
 
assalam rosa..ni ke namanya pulut pagi..akak kalau pagi2 sabtu pi pasar ada satu kedai jual nasi kerabu..nasi dagang..ada benda..ni..akak tertanya2 jugak apala namanya benda ni..rupanya pulut pagi..mekasih rosa..
 
salam rosa, fmly akk x biasa mkn pulut wktu pg. mklumlah org jawa, lbeh kpd nasi. tp,sesekali tringin jg.. slalu bli je kt warung mek klate come lote, smua ade djual, plut pg, nasi dagang,nasi kerabu & pulut biasa lwn ngn smbl, ikn masin dll.. pehh! memang sdp lah...hehe..
 
pulut pagi kalau di klate senang jer nk beli.Kalau kt penang,jgn harap la nk makan menda ni kalau tak wat sendiri
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...